Pe site-ul ONRC a fost publicat un proiect de hotarare privind aprobarea taxelor şi tarifelor pentru operaţiunile efectuate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunal
Noile taxe vor fi aplicate în termen de două luni de la aprobarea de catre Executiv.
Potrivit noului sistem de calcul se vor aplica urmatoarele tarife:
1. Cerere înregistrare în registrul comerţului – persoane juridice – PJ (cuprinde: autorizare constituire, înmatriculare, autorizare funcţionare prin declaraţie pe proprie răspundere) 250 lei
2. Cerere înregistrare în registrul comerţului – persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale – PFA, II, IF (cuprinde: înmatriculare, autorizare funcționare prin declarație pe proprie răspundere) 90 lei
3. Cereri menţiuni simple –45 lei
– cerere verificare disponibilitate / rezervare denumire firmă – PJ / PFA, II, IF;
– cerere verificare disponibilitate / rezervare denumire emblem – PJ;
– declaraţie Model 1 – PJ / PFA, II, IF;
– declaraţie Model 2 – PJ / PFA, II, IF;
– declarație Model 3 – PJ / PFA, II, IF;
– cerere de radiere – PJ / PFA, II, IF;
– cerere de menţiune operațiune unică – PJ;
– cerere de menţiuni – PFA, II, IF;
– cerere depunere şi menţionare acte – PJ;
– cerere depunere şi menționare acte – PFA, II, IF;
– cerere depunere situaţii financiare – PJ;
– cerere eliberare duplicat – PJ / PFA, II, IF;
– cerere îndreptare erori materiale – PJ;
– cerere îndreptare erori materiale – PFA, II, IF;
– cerere de preschimbare a certificatului de înmatriculare – PJ / PFA, II, IF;
– cerere înregistrare în registrul comerţului – numire lichidator potrivit art.31 alin.4 din Legea nr.359/2004 – PJ;
– cerere înregistrare în registrul comerţului – numire lichidator potrivit art.237 alin.7 din Legea nr.31/1990 – PJ;
– cerere eliberare certificat constatator şi extras de registru.
4. Cereri menţiuni complexe:
– cerere de menţiuni cu 2 sau mai multe operaţiuni – PJ; 220 lei
5. Cerere copii certificate – PJ / PFA, II, IF. 4+0,2 / pagină certificată
*) La taxele percepute pentru cererile prevăzute la pct.1, pct.2, pct.3 (mai puţin cererea eliberare certificat constatator şi extras de registru) şi pct.4 se aplică fondul de lichidare şi fondul de buletin constituite potrivit prevederilor Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare.
Tarifele pentru eliberarea de către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale de informaţii privind datele înregistrate în registrul comerţului computerizat
1. Cerere eliberare informaţii punctuale firmă
1.1. Cerere eliberare informaţii punctuale de bază (număr de ordine în registrul comerţului, denumire, formă juridică, cod unic de înregistrare, sediu social, durată de funcţionare, stare firmă, activitate principală, capital social, administratori, asociaţi /acţionari, date înregistrate în registrul comerţului că un anumit act sau fapt este ori nu este înregistrat). 8 lei / firmă
1.2. Cerere eliberare informaţii punctuale extinse (informaţiile punctuale de bază prevăzute la pct.1.1 şi următoarele categorii de informații suplimentare: activitate secundară, activităţi autorizate; administratori / reprezentanţi pentru sucursale / subunităţi / sedii secundare; cenzori; informaţii din situaţiile financiare anuale disponibile*) , alte informaţii, după caz, date înregistrate în registrul comerţului că un anumit act sau fapt este ori nu este înregistrat). 24 lei/ firmă
2. Cerere eliberare raport istoric despre o firmă 250 lei / firmă
3. Cerere eliberare date statistice (fişa sintetică a investiţiei străine pentru o ţară şi o perioada definită; statistica în funcţie de un criteriu) 20 lei / fișă sintetică / statistică / unicriterială
4. Cerere eliberare informaţii pentru serii de firme grupate pe maxim 5 criterii : 9 lei / firmă
5. Cerere eliberare informaţii pentru serii de firme grupate pe mai mult de 5 criterii **) 11 lei / firmă
*) Pentru solicitarea de informaţii punctuale extinse (pct.1.2), se vor furniza indicatorii financiari: cifra de afaceri, profit brut, pierderi, profit net, număr mediu de salariaţi.
**) Pentru cererile de eliberare informaţii de la pct.4 şi pct.5 se vor furniza informaţii privind denumirea, numărul de ordine în registrul comerţului, codul unic de înregistrare, sediul social, starea firmei. Tarifele se reduc în funcţie de numărul de firme despre care se solicită informaţii:
– între 101 – 1.000 firme: reducere 30%;
– între 1.001 – 10.000 firme: reducere 60%;
– peste 10.000 firme: reducere 80%.
Conform notei de fundamentare , punctual, prin prezentul act normativ:
– vor fi stabilite taxe unice aferente cererilor de înregistrare în registrul comerţului a unei persoane fizice, a unei persoane juridice, pentru înregistrarea unei modificări a actului constitutiv şi pentru înregistrarea mai multor modificări ale actului constitutiv;
– se reformulează art.1 alin.(2) din Hotărârea Guvernului nr.113/2010, în sensul eliminării taxei suplimentare de 50% pentru soluţionarea cererilor de eliberare a certificatelor constatatoare şi a copiilor certificate;
– se elimină, de la art.4 din Hotărârea Guvernului nr.113/2010, referitor la serviciile auxiliare prestate, următoarele servicii taxabile: traducerea în limba engleză a certificatelor constatatoare/informaţiilor punctuale pentru solicitanţi şi transmiterea de acte şi informaţii prin mijloace de comunicaţii pe suport magnetic;
– se reformulează art.5 din Hotărârea Guvernului nr.113/2010, privind modalitatea de restituire a taxelor şi tarifelor încasate pentru servicii neprestate.
– se reformulează anexele nr.1 şi nr.2, astfel:
o în anexa nr.1 au fost determinate 4 taxe unice în funcţie de cererea de înregistrare în registrul comerțului, păstrându-se taxa pentru eliberare copii certificate;
o în anexa nr.2 s-au determinat 5 tarife unice în funcţie de pachetul de informaţii solicitate; pentru eliberarea unui pachet de informaţii indiferent de suportul furnizării acestora s-a determinat un singur tarif unic; de asemenea, s-au redefinit numărul de societăţi şi procentul de reducere în funcţie de numărul de firme despre care se solicită informaţii .
Proiectul se estimeaza ca va avea un impact pozitiv asupra mediului de afaceri, simplificând sistemul de plată a taxelor de înregistrare în registrul comerţului şi permiţând plata taxelor și tarifelor on-line prin sistemul naţional electronic de plăţi (SNEP).
Noul sistem de taxe și tarife prezintă predictibilitate, ceea ce îi permite operatorului economic să stabilească o prognoză fidelă a cheltuielilor legate de înregistrarea la registrul comerţului, la momentul constituirii şi în cursul derulării unei afaceri.